Om mig

Mitt foto
Göteborg, Sweden
LCHF'AR MOBILFOTAR GNÄLLER OCH GARVAR

måndag 13 april 2009

Äntligen!

Jag har hittat receptet som alla letat efter..haha.. Vi som äääälskade den smaklösa köttfärssåsen i skolan...här kommer receptet, direktlänk! (jag har inte testat än..men under dagen i dag förmodligen)

Det här behöver du :
600 gram blandfärs
2 normalstora gula lökar
1 stjälk bladselleri (inte en hel knippe, bara en stjälk)
½ dl tomatpuré
1 dl ketchup
ca 6-7 dl vatten
1 msk kalvfond eller annan köttbuljong
1 msk socker
½ tsk torkad basilika
salt & vitpeppar
Vatten + maizenamjöl till redning
GÖR SÅHÄR :
Börja med att hacka löken, inte för fint, ganska grovt! Finhacka bladsellerin & fräs detta i stekpanna i lite smör. Strö över sockret.

Fräs tills löken blivit genomskinlig. Lägg i färsen och blanda runt allt. Slå på lite vatten redan nu. I med resten av ingredienserna! Låt allt få småputtra under lock ca 45min-1 timme. Slå på mer vatten allt eftersom.

Mot slutet så tog jag också stavmixern och körde några varv! Men inte för mycket! Ett tips är när du ska tillsätta kryddorna så smaka av HELA tiden så du hittar rätt smak. (Salt, socker, vitpeppar, kanske en skvätt tomatpuré till) Smaka av ordentligt! Jag lovar du kommer hitta smaken! Viktigt är att inte basilikan ökas på, då tar den över, det ska bara var en aning av basilikan.

När du tycker smaken är perfekt. Rör ut maizenamjöl i lite vatten och red av såsen till önskad konsistens. Inte vetemjöl nu, då blir inte färgen lika genomskinlig och fin! Smaklig måltid!!

Och glöm för guds skull inte den överkokta spagettin till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar